Friday, January 15, 2010

"Nilai Sebuah Persahabatan"


Malam tadi kamu dan kawan baikmu bertengkar......


Kamu membuat keputusan tak mahu bercakap dengannya keesokan harinya...Dia senyum kepadamu..Sebaliknya kamu menjeling mata kepadanya..Dia menceritakan perkara yang terbaik tentang kamu kepada rakan-rakan yang lain...Sebaliknya kamu menyebarkan fitnah mengenainya...Dia cuba mendekati kamu dan menegurmu...Tapi kamu menolaknya ketepi...Membenci melihat mukanya..Baginya kamu seorang kawan yang terbaik yang pernah muncul dalam kehidupannya...Kamu pula rasa dia seorang kawan yang paling teruk pernah kamu jumpa dalam lembaran hidupmu...Dia pun menulis nota kepadamu dan menceritakan semua 'KENANGAN' manis bersama yang dikongsi bersama...Jauh di sudut hatimu kamu mengasihinya...Tapi dihatimu sudah penuh dengan kebencian...Keesokkan harinya kamu jumpa satu nota daripadanya.....

"Sahabat...........,saya cuba memberitahu kamu semalam tapi kamu tak beri peluang untuk saya....Saya cuba memberitahu kamu berita gembira tapi kamu takut untuk mendengarnya...Saya cuba untuk senyum kepadamu tapi kamu sambut senyuman saya dengan penuh kebencian....Sekarang ini keadaan saya sangat teruk dan makin teruk...Saya minta maaf sebab hari ini saya tak dapat berjumpa dengan kamu...Saya sudah kesuntukan masa...Saya minta maaf sebab terpaksa beritahu sekarang teman...Saya minta maaf atas pergaduhan kita,kamu memang seorang kawan yang hebat..Saya janji akan selalu memerhatikan kamu kerana saya sangat sayang padamu.....Saya sangat sayang padamu.Sambutlah salam penuh kerinduan dari saya.."

Kamu pun berlari ke hospital untuk minta maaf padanya..Tapi hanya ibu bapanya saja yang kamu jumpa..Ibunya mengalirkan butir-butir jernih dari kelopak mata..Dia melutut dan berdoa supaya Allah kembalikan anaknya..Kamu terlambat..Kamu berharap dapat beritahu kawanmu yang kamu minta maaf dan ucapkan Selamat Tinggal.....


*kita jangan terlalu beremosi ketika marah..Kadangkala kita tak tahu apa yang akan terjadi kemudiaan..Hargailah sahabatmu..kerana sahabat sejati yang sanggup berkorban untuk kita sukar ditemui..Allah hanya memberi kita meminjam sahaja sahabat..apabila tiba masanya Dia akan mengambil kembali..Jadi waktu sekarang hargailah dia.. sebelum dia kembali*

No comments:

Post a Comment